lauantai 13. syyskuuta 2014

Hääpuhe

Tänään lauantaina rävähtää ja kunnolla. Toimin bestmäninä Antin ja Niinan häissä. Kunniakas tehtävä, olen otettu. Tässä puhe, jonka aion pitää hääparille. En ole esiintyjätyyppi ja järkevän kauniin tekstin tuottaminenkin on joskus hankalaa. Niinpä hoidan tämänkin omalla tyylilläni.


Hyvä naiset ja herrat. Upea hääpari. Nyt on luvassa se häiden varmasti noloin osuus eli puheiden pitäminen. Minua ainakin jännittää aivan hirveästi ja olenkin joutunut kuvittelemaan teidät kaikki alastomiksi. Täytyy sanoa, että hyvältä näyttää!

Olen jo pitkään odottanut tätä tilaistuutta, sillä vihdoin saan puhua ainakin muutaman minuutin ilman Antin keskeyttämistä. Kiitos, että.. Niin Antti keskeytä toki, jos höpöttelen joutavia. Kiitos, että saan osallistua teidän tärkeään hetkeen ja on kunnia saada toimia bestmanina. Suurin osa vieraista ei varmaankaan minua tunne, joten käytän tämän lyhyen hetken tuodakseni itseäni esille. Edessänne seisoo 180 senttiä komeutta, joka tuntee kutsumanimen Siika. Vietämme Antin kanssa oikein rattoisia hetkiä joka arkipäivä samassa työpaikassa ja välillä lähes yhtä mukavaa vapaa-ajallakin. Jos ei muuten ehditä olla tarpeeksi yhdessä, niin ylläpidämme oikein koukuttavaa puhelinsuhdetta.

Minulle musiikki on läsnä jokaisessa päivässä. Se antaa voimaa, tuo rytmiä elämään ja luo välillä elämää suurempia elämyksiä. Mietin pitkään, että mitä häät merkitsevät minulle? Mikä on tärkein tunne häissä? Vastaushan on helppo. Rakkaus. Niinpä kuuntelin monta, monta rakkauslaulua ennen tätä upeaa juhlaa ja keräsin niistä teille onnelliseen avioliiton tarinan.

Mä olen siinä nuorena kuin nurmet on
. Sä istut salin nurkkapöydässä
. Musiikki on rytmitettyä. Minä kysyn saanko luvan, sinä nyökkäät. Samuli Putro laulaa ensitapaamisen jännityksestä. Siitä tunteesta kuinka perhoset pyörivät vatsassa.

Kun katsoit minuun. Kaiken muun mä unohdin. Kun katsoit minuun. Vain sinun olla halusin. Kun katsoit minuun. Sytyin sylissäs ja paloin. Silloin rakastaa sua aloin. Anna Eriksson muuttaa ihastumisen rakkaudeksi.

Niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen on puhdas niinkuin hanki helmikuisten aamujen. Yö tuo tullessaan ensimmäiset vastoinkäymiset. Ne hetket, kun rakkautta koetellaan.

Jos sä tahdot niin, olen sulle joku aivan muu. Jos sä tahdot niin, olen virhe joita tapahtuu. Jos sä tahdot niin, tulen jouluksi kotiin. Silloin Hector kertoo mitä pitää tehdä. Pitää tahtoa, haluta. Vaikeudet voitetaan, jos tahdotaan.

Sinä vain, ei muut mua huomiseen saa jaksamaan. Sinä vain, yksin pystyt mulle voimaa antamaan. Sinä vain, joka kerran rakkauden sait syttymään. Sinä vain, olet aina ainoain. Tauski kertoo rakkauden tärkeimmän asian. Sinä vain.

Kauan katsoin sinua syvälle silmiin, Kauan katsoin, katsoin ja ajattelin. Puutteen, murheen, yhteisen riemun jaamme. Kunnes pois häivymme unholaan. Näistä on onnellinen avioliitto tehty. Hyvä hääväki, voitte jälleen pukeutua, sillä on aika antaa muillekkin suunvuoro. Kiitos Antti, kun et keskeyttänyt ja paljon onnea vielä tuoreelle avioparille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti